Minél több bírósági döntést olvasok el a témában, annál egyértelműbb, hogy…….
Az erdőfelújítások műszaki átvétele hatósági ellenőrzés keretében zajlik, így természetesen arra alkalmazni kell az Ákr. rendelkezéseit. Ez azt jelenti, hogy ha az erdészeti hatóság az ellenőrzés során jogszabálysértést vélelmez (felújítás megkezdésének, pótlási kötelezettség elvégzésének elmaradása, befejezési határidő be nem tartása), akkor az Ákr. rendelkezése alapján, hivatalból meg kell indítani az eljárást. Természetesen a törvényben foglaltak szerint.
Vagyis a műszaki átvételt követő 8 napon belül.
Az eljárás megindításáról az ismert ügyfelet értesíteni kell, kivéve, ha a hatóság 8 napon belül döntést hoz. A hatósági eljárás ügyintézési határideje 60 nap.
Hogy mit jelent ez?
Nos, véleményem szerint azt, hogyha a műszaki átvételt követő 8 napon belül a hatóság nem értesíti az erdőgazdálkodót/tulajdonost az eljárás megindításáról, akkor az ügyintézési határidő 8 nap. Tehát az erdészeti hatóságnak a műszaki átvételt követő 16 napon belül a vélelmezett jogszabálysértéshez kapcsolódóan döntést kell hoznia.
Ha ezt elmulasztja, és az ügyintézési határidő kétszeresét – 16 nap – túllépi, akkor szankciót – jogkövetkezményt – egy szűk esetkört kivéve nem alkalmazhat.
Tehát. Ha valakit az erdőfelújításokhoz kötődően úgy szankcionáltak akár erdővédelmi birsággal, akár erdőfelújítási biztosíték megfizetésére, hogy az eljárás hetekkel, hónapokkal a műszaki átvétel után indult meg……az jogszabálysértő.
Az, hogy helyes-é a jogértelmezésem, majd a Törvényszék eldönti. Ha igen…..abból földindulás lesz. Mert az azt fogja jelenteni, hogy az elmúlt évekre visszamenőleg a műszaki átvételhez kötődő szankciók 99%-a jogszabálysértő.